Навчальні матеріали


Профорієнтація учнів. Ким стати?





Як створити бізнес-план? 
Ми допоможемо вам!!!





Установка на багатство!
Психологія грошей.







Для підняття настрою! :-)

Сила в єдності!!!









Матеріали до тренінгу «Омріяна професія»
Найпопулярніші професії майбутнього: рейтинг спеціальностей через
5-10 років

Провівши опитування серед великих кадрових центрів і хедхантінгових компаній відносно майбутнього багатьох спеціальностей, найправильніше скласти рейтинг фахівців, які завжди зможуть знайти високооплачувану роботу в нашій країні після 2015 року ...
Пора вступних іспитів до вузів давно підійшла до кінця. Пробігаючи очима перелік факультетів з найвищим конкурсом, легко відмітити, що тенденція, що з'явилася в середині 90-х років, коли до моди увійшли професії юриста і економіста, як і раніше актуальна. Проте всім, хто піклується про власне процвітання або благополуччя своїх дітей в майбутньому, правильніше орієнтуватися не на результати минулих років, а на прогнози ринку праці в довгостроковій перспективі. Провівши опит серед великих кадрових хедхантінгових компаній відносно майбутнього багатьох спеціальностей, найправильнішим буде скласти рейтинг фахівців, які завжди зможуть знайти високооплачувану роботу в нашій країні після 2015 року. Давайте систематизуємо результати нашого дослідження.
1. Менеджер з продажу. Очевидно, що у майбутній п'ятирічці зміна політичної формації в нашій країні не передбачається. Триватиме курс до розвинутого капіталізму в своєму найкращому прояві, а це значить, що "торгівля" в усіх варіантах буде основним видом підприємницької діяльності. З цього ракурсу цілком логічно виглядають очікування експертів щодо даної спеціальності. Отже, хороший менеджер з продажу в ринковій економіці буде затребуваний і через 10 років, і через 20, і через 50.
Треба відзначити, що професіонали цієї сфери і сьогодні відчувають себе досить комфортно в матеріальному плані. Якщо проаналізувати вакансії баз веб-порталів, ми побачимо, що найбільш активно набирають фахівців у сфері "продажу і закупівлі". У ТОП входять: менеджер з продажу, продавець, торговий представник, регіональний представник, менеджер із закупівель, мерчандайзер, супервайзер.
Активні молоді люди, які чудово розбираються в пропонованому товарі або послугах і вміють налагоджувати особисті контакти, знайдуть застосування своїм навичкам і в майбутньому. Згідно з прогнозами експертів, менеджери з продажу будуть затребуваними в 2015 році в сфері послуг, в сегментах В2В (сектор ринку, який працює не на рядового споживача, а на такі ж компанії, тобто на інший бізнес) і В2С (комерційні взаємини між організацією та "кінцевим" споживачем). Досвід спілкування і вміння вибудовувати відносини з клієнтом - це ті якості, які будуть цінуватися в найближче десятиріччя нарівні з професіоналізмом і досвідченістю фахівців.
2. IT-фахівці. Друге місце в опитуваннях аналітиків кадрових служб стабільно займають комп'ютерники різних напрямків. Уявити майбутнє без технічного прогресу сьогодні просто неможливо. Однак для вирощування якісного "технаря" потрібно більше часу і постійно оновлювати високу якість знань. Розвиток виробництва та IT-технологій будуть вимагати більш кваліфікованих технічних фахівців, здатних відповідати своїм професійним рівнем новим віянням ринку".
Программісти, web-дизайнери, сисадміни та інші "технарі", згідно з прогнозами, будуть також отримувати вельми гідну зарплату, тому що ринок праці, швидше за все, буде відчувати нестачу такого роду професіоналsd і в конкурентній боротьбі за світлі голови компанії будуть готові серйозно мотивувати потрібних фахівців. Інженерні ресурси, вирощені кілька десятиріч тому, зараз вичерпуються, але при цьому "свіжих уливань" на ринок явно недостатньо. Абітурієнти віддають перевагу більш модні і творчі спеціальності, а престиж інженерних професій тільки починає відроджуватися.
3. Якщо говорити про якісних гуманітаріїв, то як і раніше в ціні залишаться перекладачі й лінгвісти. До особливостей буде відноситися лише те, що поряд з європейськими мовами затребуваними будуть і східні мови. Це пов'язано насамперед із зростанням політичної і економічної активності країн Азії. Специфікою сформованого положення буде і те, що володіння однією іноземною мовою вже перестане бути окремою професією, а буде йти "в пакеті" з іншими професійно важливими якостями. Високооплачуваними лінгвістами та перекладачами будуть професіонали, які вільно володіють кількома іноземними мовами.
4. Соціально значимі професії - лікар і педагог. Є спеціальності, що належать до категорії "служіння людям", постійно затребувані, але в нашій країні ніколи не відносилися до високооплачуваних. Потреба суспільства у лікарях і вчителях нікуди не подінеться і через 10 років. Згідно аналітичному огляду, професії лікаря і педагога не втратять своєї актуальності аж до 2020 року.

5. Інноваційні професії - нанотехнологи. Як зазначалося, сучасний світ без прогресу уявити неможливо, саме тому до переліку затребуваних професій 2015-2020 років просто необхідно включити останні досягнення в області пізнання людиною навколишнього світу. У науці з'являться такі спеціальності. Нанотехнології - це перспективний напрям, яке знайшло підтримку з боку держави і активно розвиватиметься у найближчі роки. Тій країні, яка зробить прорив у нанотехнологіях, прогнозують світове лідерство. Вивчення роботи молекул і атомів розвивається в декількох напрямках. Саме тому ця спеціальність входить у рейтинг найбільш затребуваних професій через 5-10 років, хоча для багатьох це і звучить, як фантастика.
У підсумок всьому сказаному, можна стверджувати, що більшу частину озвученого нами переліку затребуваних спеціальностей було цілком очікувано побачити в рейтингу. Як легко помітити, аналітики розглядають ситуацію через п'ять років як таку, що повністю відійшла від кризових років і цілком спрямовану на економічне процвітання. Залишається тільки сподіватися, що оптимізм експертів виправдається і життя не підкине нам необхідність вирішувати чергову економічну задачку "на виживання".



  






Засідання  ШКП "Вибір професій - важливий крок у житті людини"

 Бесіда з учнями на тему вибору майбутньої професії та її впливу на майбутне. Розробка учасника І Всеукраїнського конкурсу "Творчий учитель - обдарований учень".
МЕТА: поширити уявлення учнів про нові професії; формувати творчий підхід до вибору майбутньої спеціальності, розвивати кругозір учнів, мислення, увагу, спостережливість; виховувати любов і шанобливе ставлення до праці.
ОБЛАДНАННЯ: малюнки учнів; плакати з висловами видатних людей:
 Якщо ви вдало виберете працю й вкладете в неї свою душу, то щастя саме вас знайде. К.Ушинський
 Бери вершину і матимеш середину. Григорій Сковорода
 Хто хоче працювати – шукає засоби, хто не хоче – причини. Сергій Корольов
 Навчитися можна лише того, що любиш. І. Гете
УЧИТЕЛЬ.
 У житті кожного є момент, коли необхідно прийняти для себе одне з найважливіших рішень – вибрати справу до душі, за покликанням, тобто професію. Вибір професії, вступ до самостійного трудового життя іноді недаремно називають другим народженням. Адже від того, наскільки правильно зроблено вибір професії, залежить суспільна цінність людини, її місце серед людей, задоволеність професійною діяльністю, фізичне і психологічне здоров'я і, накінець, радість і щастя. З цього приводу відомий український педагог і психолог К.Д.Ушинський писав: "Якщо ви вдало виберете працю і вкладете в неї свою душу, то щастя саме вас знайде". Займатися ж не своєю справою важко. Втрачається інтерес, людина перевтомлюється, перенапружується, рахує кожну хвилину, коли закінчиться робочий день. У працівника виникає незадоволеність професійною діяльністю, знижується продуктивність і якість праці. Таким чином, помилка допущена при виборі професії, це не тільки особиста невдача людини, але й невдача суспільства.
 Рішення про вибір професії повинно бути свідомим, вільним і прийматися самостійно. Але це не означає, що в процесі вибору професії не потрібно зважати на поради старших і більш досвідчених людей (учителя, класного керівника, батьків). Адже завдання вибору професії набагато складніше будь – якого навчального завдання, тому що для його вирішення необхідно враховувати багато складових, про які вибираючий професію навіть не підозрює. Справа ще й в тому, що вирішення проблеми вибору професії ніде не "підглянути", як це можна зробити при виконанні навчальної задачі. У правильності вибору професії переконуються через місяці, а іноді роки, а це дуже дорога ціна за поспішне рішення.
 Усі ці обставини свідчать про те, що для свідомого і самостійного вибору професії необхідні знання і наявність багатьох можливих варіантів вибору, уявлення про те, яких особистісних якостей, здібностей вимагає та чи інша професія, які можливості вони забезпечують людині для професійної кар'єри і чи є попит на спеціалістів за тією чи іншою професією на ринку праці.
 Отже, справді вільний і правильний вибір професії буде ліпшим тоді, коли рішення приймається зі знанням усіх "за" і "проти". Іноді учні до свободи вибору підходять за принципом "вільному – воля" або "хочеш – вибирай будь-яку". Але це дуже хибний підхід. Справді вільний вибір професії буде лише в тому випадку, якщо рішення приймається зі знанням справи.
УЧЕНЬ 1. У первісному суспільстві не існувало проблем вибору професії, тому що в той час кожний умів робити все для забезпечення життя. З розвитком людства відбувається збільшення розподілу праці, тому і виникли професії. У даний час налічується понад 40 тисяч різних професій, спеціальностей.
УЧЕНЬ 2.
 Слід відмітити, що кількість професій швидко змінюється. Вважається, що протягом 10 років зникає близько 5000 професій і майже стільки ж виникає нових. При цьому зазнають змін характер і зміст праці у межах як нових, так і старих професій. Більшість назв нових професій є запозиченими з досвіду зарубіжних фірм, а деякі являють собою модифіковані назви вже існуючих професій. Особливо багато нових професій являють собою різновидності назв різних агентів і менеджерів, наприклад, комерційний агент, рекламний агент, менеджер з персоналу, фінансовий менеджер, менеджер з реклами, офіс – менеджер тощо.
УЧЕНЬ 3.
 Відносно нові професії з'явилися в галузі інформаційного проектування: менеджер інформаційних систем, адміністратор комп’ютерних мереж, адміністратор баз даних, інженер – системотехнік, спеціаліст з комп'ютерного дизайну тощо.
 Потрібно відмітити, що не за всіма цими професіями у даний час можна отримати якісну професійну підготовку. Поки що деякі з них є скоріш назвами посад в різних фірмах, які займають представники інших професій, до того ж далеко несумісних. Цей факт потрібно мати на увазі тим, хто обирає професію.
УЧЕНЬ 1.
 Обираючи професію, треба пам'ятати , що здійснити відповідальний крок вибору
 треба свідомо, враховуючи свої нахили та здібності, особисті та громадські інтереси. Погляд на професію як на постійну, на все життя справу – хибний, бо не враховує, що людина має різносторонні здібності, які дають можливість накопичувати спеціальні знання та навички у різних сферах діяльності, кращим інженером буде той, хто пройшов школу майстерності робітника.
УЧЕНЬ 2.
 Розподіл професій на погані й хороші, цікаві та не цікаві, легкі й важкі – помилковий. Значення професій у житті людини залежить не від характеру роботи, а як до неї ставиться сама людина.
 Професію не слід обирати за компанію. Такий вибір тільки випадково буває вдалим. Інколи за зовнішньою привабливістю професії приховані її труднощі. Так, професію геолога інколи цінують за можливість мандрувати і споглядати світ. Але ж...
УЧИТЕЛЬ.
 Своє майбутнє ви визначаєте задовго до останнього шкільного дзвінка. Радитеся з батьками, вчителями, знайомими, сперечаєтесь з друзями. Вивчаєте довідники, намагаєтесь все врахувати, дізнатися якомога більше про майбутню професію. І ви повинні добре подумати над правильністю вибору. Адже вибір навчального закладу, а разом і професії, значною мірою впливає на все наступне життя молодої людини. Тут не можна покладатися на випадковість, квапитися.
 Роблячи ставку на "грошовиті" професії, пам'ятайте, що високо оплачувана праця буває складнішою і важчою фізично чи розумово, вимагає вищої кваліфікації, більшої відповідальності і затрати часу. А праця, мотиви якої не пов'язані з усвідомленням її суспільної значущості, її духовного сенсу, знищує в людині людське, спустошує і спонукає волю до холодного розрахунку, провокує на підлі наміри і вчинки.
 Праця, яка розглядається лише з точки зору її практичної користі, може спричинити появу в людині таких негативних рис як егоїзм, цинізм, втрату сумління
 та пов’язаної з цим відповідальності, прагнення до наживи, намагання домогтися успіху будь-якою ціною А праця за покликанням, звичайно, приносить задоволення і радість. Правильний вибір принесе користь не тільки собі, а й своїй країні, людям, неправильний же вибір завдасть шкоди.
УЧЕНЬ 3.
 Сьогодні ми є свідками того, як деякі люди без вагань міняють свою професію на будь-яку, нерідко нікчемну, принизливу для людської гідності роботу (я маю на увазі виїзд за кордон). У страшній ситуації опиняються наші дівчата, жінки, діти залишаються без батьківської опіки. Тому потрібно добре зважити всі "за" і "проти" перед тим, як приймати такі важливі рішення. Бо потім може бути пізно.
 Будьмо оптимістами, вірмо, що ніколи не залишиться без роботи добрий спеціаліст, людина – творець своєї справи, майстер.
УЧЕНЬ 1.
 Сьогодні дуже багато платних навчальних закладів, і не в кожного є можливість там навчатися. Але куди б ми не пішли вчитися, всюди, в першу чергу, потрібні добрі знання. І тільки той досягає мети, хто бореться, хто шукає різних шляхів, щоб подолати перешкоди. Адже сказано в святих книгах: "Шукайте і знайдете, стукайте - і відкриється вам".
УЧЕНЬ 2.
 А в одній з Євангельських притч говориться, як пан покликав до себе своїх слуг і роздав їм таланти. Одному дав п'ять, другому – три, а третьому – один. Через деякий час вони прийшли до нього і пан запитав їх: "З чим ви прийшли до мене?" Перший відповів: "Ти дав мені п'ять талантів, а я працював і знайшов ще п'ять." Другий відповів: "Ти дав мені три таланти, я працював і знайшов ще три". А третій відповів: "Ти дав мені один талант, я закопав його в землю і сьогодні можу повернути тобі". Пан похвалив перших двох за те, що вони працювали, не боялися труднощів, а третього прогнав.
УЧИТЕЛЬ.
 "Ніщо не звеличує людину так, як праця". Цим словам судилося стати крилатими. Важко встановити, хто сказав їх першим. Можливо, саме тому їх приписують різним авторам. Але суть не в тому – під ними підписався б кожен. Тому я бажаю вам, діти, щоб ви прославились в праці. Ким би ви не стали, насамперед, ви повинні бути людьми – добрими, чесними, чуйними до чужого горя.
 Щаслива людина, що має розум ясний і гострий – вона осягає істину. Подвійно таланить тому, хто має душу добру і серце чуле, його духовне єство, мов сонях до сонця, завжди прихилене до людського болю, добра, шляхетності. І, либонь, потрійно благословен той, у кого і розум проникний, і серце людяне, - він теж бачить істину, а дух його співзвучний усім людським радощам і печалям.
УЧИТЕЛЬ.
 Вибір професії – це справа не одного дня. Сьогодні ми зробили початок, а вдалий вибір залежить від вас. Звичайно, всі галузі й професії ми сьогодні не згадали. Як же уникнути помилок і розчарувань у виборі професії? Зважаючи на те, що почули, я впевнена, що виберете собі професію до душі. Бо лише трудом дорослішають душі, лише трудом на світі сущі ми.
Підсумок  заняття
Плани на подальшу роботу




Аналіз та дослідження ринку. Вивчення споживачів аналогічної продукції або послуг. Мотиви покупки споживачам. Прогнозування потенційного застосування попиту споживачів на товар або послугу.


Планування товарів

ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЙ ПРОСУВАННЯ ТОВАРІВ НА РИНОК

Порядок створення аудиторських фірм

Бізнес-план

Cимуляційна гра "Іграшки"







Заняття № 2 «Подорож у світ професій»

Мета: поглиблення взаємодії в групі, надання інформації про різноманітні професії та вимоги до людей, усвідомлення якостей, необхідних для різних професій, надання можливості учням в ігрових ситуаціях визначитись із своїми професійними можливостями, розвиток творчості.

Вправа 1. Привітання «Найкраще мені вдається..» (5 хв.)
Мета: включення учнів у роботу, подальше знайомство та формування атмосфери довіри, активізація усвідомлення своїх можливостей.
Учням пропонується закінчити речення «Найкраще мені вдається...», акцентуючи увагу як на навичках та вміннях, так і на особистісних особливостях.

Вправа 2. Знайомство із «світом професій» (20 хв)
Мета: надати учням первинну інформацію про різноманітність професій, наголосити на тому, що кожна професія висуває певні вимоги до людей, які в ній задіяні.
Використання слайдів на тему «Ринок праці», обговорення інформації під час перегляду.

Вправа 3. Рольова гра «Я-…» (10 хв.)
Мета: закріплення знань про різноманітні професії, надання учням можливості продумати та практично спробувати себе в ролі представника певної професії.
Учням пропонується обрати одну із запропонованих професій та придумати пантоміму, що уособлює цю професію. Учні по черзі представляють обрану професію, а решта намагаються вгадати її.
При обговоренні важливо проговорити, що саме дозволило впізнати професію, наскільки професія уособлювала суспільні стереотипи, чи реальний стан речей.

Вправа   4.   Тест   КОС   на   визначення   рівня   організаторських та комунікативних навичок (10 хв)

Заключний шерінг




Тема.Обмеженість ресурсів і проблема вибору.

Випуск газети ’’Втрачені можливості’’

Мета:закріпити знання учнів з теми,показати зв’язок економічноъ теорії з конкретними економічними ситуаціями;формувати уміння працюват з графікам,розв’язувати задачі,аналізувати економічні події;виховувати свідомого господаря.

Мотивація.
Кожен об’єкт економічних відносин постійно перебуває в процесі вибору.Але,якщо ми щось вибираємо,то одночасно щось втрачаємо.Наше завдання-розібратися у проблемі вибору й утрачених можливостях.


                                         Хід уроку.
Нам необхідно випустити газету ’’Втрачені можливості’’.Проведемо засідання редколегії газети.

1.Епіграф(Захист кожного епіграфа)
’’Якби всі люди мали змогу отримувати все,що побажають,за помахом чарівної палички,то не треба було б вивчати економіку’’.

’’Багатство-продукт людської здібності думати’’(Ейн Ренд)

’’Ми не можемо володіти всім’’.

2.Передова стаття ’’Наша економіка’’

                А)Біля річки знаходиться занедбана ділянка землі.Міська рада     
                розглядає можливості забудови цієї ділянки.Депутати міської ради
                пропонують своє бачення упорядкування території.
                (Необхідно зробити висновки щодо ефективності вашого рішення.
                Яка альтернативна вартість прийнятого рішення?)
                Б)Клас від спонсорів отримав 5 тисяч гривень.(Прийміть рішення
                щодо використання цих коштів.Зробіть оцінку прийнятого
                рішення.)
В.Приміське підприємство,що спеціалізується на вирощуванні овочів,має дві теплиці.В одній можливості виростити 2 000 т огірків на рік або 1 500 т помідорів.Про другу відомо,альтернативна вартість виробництва огірків дорівнює 0,5 т помідорів при максимальному врожаї помідорів 600 т.В якій теплиці вигідніше вирощувати огірки;помідори?Покажіть це графічно.

3.Економіка і людські долі.
   3.Економіка і людські долі.
      Історія успіху Ірини Горіної.


Тоді коли ірина вирішила відкрити свою справу,пральні переживання далеко не найкращі часи.Під виглядом студентки,яка практикує соціологічні дослідження,вона з’ясувіла,які порошки краще використовувати,з якими труднощами можна зіткнутися та чого бажають клієнти.У процесі ’’дослідження’’сумнівів уже не було:кар’єра почнеться з маленької власної пральні.Більш складно було вирішити,де взяти стартовий капітал,щоб орендувати приміщення і закупити необхідне обладнання.Єдиним,на її погляд,правильним рішенням був продаж квартири,що вона незабаром вже зробила.Ірина оформила приватне підприємництво з правом найму працівників.Перші три місяці Ірина працювала виключно сама.рекламувала пральню,еосила на собі білизну,прала її,а в ночі на автопілоті прасувала.Тоді з її оточення ніхто не міг зрозуміти,як фармацевт може прати чужі шкарпетки та терпіти грубощі клієнтів.Здавалося,що в житті не було більш щасливого моменту,ніж той,коли з Німеччини прийшов контейнер із сушкою та пральною машиною.Тільки після того як технічний комплект був повним,вона почала наймати на роботу людей.
Через 8 місяців Ірина почала знімати квартиру,а вже через півтора року купила свою.Сьогодні директор мережі пралень і хімчисток у Харкові та Києві Ірина Горіна вважає,що її бізнес твердо стоїть на ногах.(Газета ’’День’’)

Обговорення статті:
·        Чи було продемонстровано новаторський підхід під час розвязання проблеми героя?
·        Який ризик брала на себе Ірина?
·        Яка була альтернативна вартість прийнятого рішення?
·        Чи змогли ви бтак ризикувати?

4.Шкільні новини.

Членам редколегії потрібно було взяти інтервю у директора школи,вчителів,учнів щодо проблем вибору.
1.     З якими проблемами ви стикаєтесь у ході своєї роботи або навчання?
2.     Як ви ці проблеми намагаєтесь розвязувати?
3.     Чи приймали ви рішення,які були невдалими?
4.     чим ви жертвували приймаючи те чи інше рішення?


5.Економічні розваги.

1.Скласти кросворд до теми,використовуючи поняття економіка,ресурси,праця,капітал,земля,альтернатива,КВМ,мікроекономіка,
Вибір,ефективність.

2.Тести.

1.     Компромісний вибір в економіці є неминучим,оскільки потреби необмежені,а ресурси:
    а)ефективні;
    б)рідкісні;
    в)необмежені;

2.     Укажіть,яка з властивостей не характерна для економічних ресурсів:
    
     а)обмеженість;
     б)різноманітність;
     в)безмежність;
     г)корисність;

3.     Альтернативна вартість вимірюється:
    
     а)ціною товару,що купується;
     б)кількістю одного блага,від якого потрібно відмовитись заради   
     одержання додаткової одиниці іншого блага;
     в)кількістю ресурсів,необхідно для виробництва даного товару.
    
4.     Проблема обмеженості ресурсів може бути розвязана,якщо:

     а)усі країни постіндустріальними суспільствами;
     б)будуть знайдені невичерпні джерела енергетичних ресурсів;
     в)не може бути розвязана за жодних умов.

5.     Рух вздовж КВМ означає, що змінюються:

     а)прибутки виробників;
     б)альтернативні витрати виробництва;
     в)ціни товарів,що виробляються.

6.     Якщо економіка рухається вздовж опуклої  КВМ зверху до низу,
      то:
     а)альтернативні витрати зменшуються;
     б)альтернативні витрати зростають;
     в)альтернативні витрати зростають;
     г)альтернативні витрати не змінюються.


Переглянути "План проведення організаційного засідання ШКП"


Переглянути "Програма введення основ підприємливості в школі"
Структура заняття  Шкільного клубу підприємництва «Грант»

Кам’янської ЗОШ I-III ступенів
20 грудня 2012 року


  1. ЗАГАЛЬНА ІНФОРМАЦІЯ:  заняття з економіки;
присутні 12 учнів, вчитель економіки та психолог, директор школи;
 тривалість заняття 45 хв.

  1. ТЕМА УРОКУ: Виробництво та його фактори. Продуктивність праці.


  1. ЦІЛІ ЗАНЯТТЯ:
сформувати в учнів поняття про виробництво, продуктивність праці, чинники що впливають на продуктивність праці;
продовжувати розвивати навики учнів працювати в групі, формувати практичні навички роботи учнів з грою Kesh-  flow”;                                                                                                   
 закріпити вміння учнів встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, працювати із схемами, додатковою літературою;
виховувати почуття відповідальності і товаристскості.                                   


  1. МЕТОДИ РОБОТИ, ЯКІ ЗАСТОСОВУЮТЬСЯ ПІД ЧАС ЗАНЯТТЯ: на занятті використовуються  бесіда з учнями, симуляційні ігри, метод асоціацій, мозкова атака, робота із словниковими словами, із текстом, аналіз схем, математичні розрахунки,
рішення задач, відеозапис виробничого процесу, незакінчене речення.

  1. МАТЕРІАЛИ І НЕОБХІДНЕ ОБЛАШТУВАННЯ АУДИТОРІЇ: дидактичні посібники ( схеми, фільм «Виробництво Кока-Коли», додаткова література, розробка стимуляційної гри «Книжкова фабрика», граKesh-  flow), технічна допомога (проектор, комп'ютер), обладнання залу ( столи розміщені для роботи  учнів у двох групах)

  1. СТРУКТУРА ЗАНЯТТЯ:
1.Оргацізація аудиторії. (1хв.)
На засіданні у клубі
 прошу працювати,
Щоб уміння і знання,
 впроваджувать й знати.
2. Активізація вмінь і навичок учнів:(2хв.)
            Бесіда вчителя:
Ви є учасниками Шкільного клубу підприємництва, який має свої цілі. Однією із них є формування у вас підприємницьких здібностей.
3.Мотивація заняття.(2хв.)
 Один із напрямків формування таких здібностей це організація виробничого процесу. Для цього потрібно визначити, що таке виробництво.
Метод асоціацій:
 

Виробництво

4.Ознайомлення з новою темою:(20хв.)
Сформувати нове поняття спробує у ході ситуаційної гри.
Гра «Книжкова фабрика»
Учні сидять у двох групах по п’ять чоловік. Вибирають назву командам, керівника групи і бухгалтера, який буде розраховувати вартість виготовленої книги. Проводиться інструктаж учнів і роздаються додатки для записів витрат виробничого процесу(Додаток 1). (на дошці учитель веде записи витрат команд і собівартість виготовленої книги). Гра проходить у три тури.
Після першого туру вчитель дає можливість командам оцінити свої можливості і розробити нову тактику для покращення продуктивності праці в групі, можливість долучити нові виробничі ресурси.
Після другого туру вчитель аналізує успіхи учнів та їх тактику під час другого туру визначає позитивні і негативні моменти. Учні визначають сильні і слабкі сторони другого етапу. Вчитель пропонує вибрати нову тактику і надає можливість звільнити одного працюючого або вибрати інші методи покращення їх роботи.
            Після третього етапу вчитель аналізує разом із учнями результати команд. Надає кожній команді можливість поділитись своєю тактикою гри.
 Мозкова атака
Що таке виробництво?
Які фактори впливають на виробництво?
Від чого залежить собівартість продукції?
Що ви розумієте під продуктивністю праці?
Перегляд відео «Виробництво Кока-Коли». Обговорення з учнями складових  виробничого процесу.
Аналіз схеми «Фактори виробництва»(додаток 2)
Робота з економічними термінами.
Виробництво - це процес створення життєвих благ, необхідних для існування і розвитку людського суспільства.
Фа́ктори виробни́цтва (англ. factors of production) — ресурси, необхідні для виробництва товарів або послуг. Класичними факторами виробництва є робоча сила (всі розумові та фізичні здібності людей), земля (природні багатства), капітал (наявні, вироблені засоби виробництва, а також фінансовий капітал). Четвертим фактором вважається підприємливість, яка об'єднує попередні три фактори.
Собівартість продукції  - це виражені в грошовій формі сукупні витрати на підготовку і випуск продукції (робіт, послуг). Собівартість характеризує ефективність усього процесу виробництва на підприємстві, оскільки в ній відображаються рівень організації виробничого процесу, технічний рівень, продуктивність праці та ін. Чим краще працює підприємство, ефективніше використовує виробничі ресурси, тим нижча собівартість продукції (робіт, послуг).
Продуктивність праці характеризує ефективність виробничої діяльності людей в процесі створення матеріальних благ і послуг. Вона вимірюється кількістю продукції чи послуг, вироблених працівником за одиницю робочого часу (тиждень, місяць, рік тощо) або кількістю робочого часу, витраченого на виробництво одиниці продукції чи надання послуги.
Розповідь учителя
Шляхи зниження собівартості продукції
Обсяг виробництва при незмінній вартості матеріальних і трудових ресурсів збільшується тільки в результаті зниження собівартості.
До найбільш важливих джерел резервів варто віднести зниження матеріальних витрат і підвищення продуктивності праці.
Фактори, що впливають на техніко-економічні показники, можна об'єднати в наступні укрупнені групи.
Робота в групах(опрацювання матеріалу про шляхи зниження собівартості продукції додаток 3):
Аналіз схеми Шляхи підвищення продуктивності праці (додаток 4)
Пояснення вчителя:
Визначення продуктивності праці:
П=ВП/Чсс,                                                                         
де ВП – обсяг продукції (шт., т, м3, м2, грн., н-год.);
Чсс  середньосписковий склад промислово виробничого персоналу (ПВП), чол.
Зміна продуктивності праці аналізується за допомогою індексного методу (індекс I показує, як змінюється величина, що вимірюється);
,
 де IQ — зміна обсягу виробництва, що дорівнює відношенню ; IL — зміна кількості працівників.
5.Закріплення вмінь і навичок:(15хв.)
Рішення задачі
У перший рік після реконструкції підприємства продуктивність праці збільшилася на 15 % і вироблялося 25 виробів одним робітником за годину. На другий рік відбулися такі зміни: робітник став виробляти 24 вироби за годину, а кількість працівників за рік скоротилася на 1/3. Як змінилася продуктивність праці за два роки?
Розв’язання
Ізаг = І1 • І2;
 (зміна продуктивності праці за перший рік);
;
IQ (зміна обсягу виробництва)
;
; ;
Ізаг = 1,15 • 1,5 = 1,725.
Відповідь: за два роки продуктивність праці збільшилася на (1,725 – 1) ×× 100 %=72,5 %; Іросту продукт. пр == 1,725; Іприросту = 0,725.

Успішним можна бути не залежно від професії, для цього потрібно бажання і певні економічні навички, як цьому вчить відомий Робер Кіросаки.
Гра “Сesh-  flow
(Дві групи учнів  грають в гру)

6.Домашнє завдання (1хв):
            Скласти саморекламу «Мої підприємницькі здібності»
            Вимоги: малюнок , чотири риси позитивні, девіз життя, мрія.
7.Закріплення вмінь і навичок:(4хв.)
Незакінчене речення:
Виробництво – це ….
Для мене найважче на уроці було - це…
Продуктивність праці залежить . ….

Дякуємо за заняття.


ДОДАТКИ: 
                                                                                                                       (додаток 1)
Економічна гра: «Книжкова фабрика»


Матеріали
Значний запас паперу розмірів А4;
Значний запас канцелярських скріпок та ручок наочні матеріали;

Методика проведення
1. Поділіть клас на книжкові компанії, що складаються з 4-5 учнів кожна. Нехай учні придумають назви своїм компаніям.
 2. Повідомте учням, що вони вироблятимуть книжки. Продемонструйте, як зробити книжку, і нехай учні попрактикуються у її виготовленні по ходу ваших пояснень. Розірвіть аркуш паперу надвоє, складіть половинки разом і знову розірвіть надвоє, отримавши чотири четвертинки. Складіть чотири четвертинки разом і зігніть їх посередині, отримавши 14-сторінкову книжку з передньою та задньою обкладинками. Щоб книжка трималася купи, скріпіть її у верхньому лівому куті канцелярською скріпкою. Напишіть на обкладинці назву компанії і пронумеруйте парні (ліві) внутрішні сторінки від 2 до 14, зазначаючи номер сторінки у нижньому лівому куті. Поясніть, що так виглядає готова книжка.
 3. Скажіть учням, що вони матимуть три хвилини, щоб виробити стільки книжок, скільки зможуть.

Діаграма для  розрахунку продуктивності
Назва фірми…………………………………………………………………

Приклади
Раунд 1
Раунд 2
Раунд 3
1.Кількість виданих книжок
4



2.Витрати матеріалів
(1 грн. на книжку)
4,00 грн.



3.Кількість працівників
4



4.Зарплатня
(4 грн. на працівника)
16,00грн.



5.10 грн. оренда плата за типографію (парти)
10,00грн.



6.Інвестиції в основні фонди (2грн. за авторучки)
2,00грн.



7.Витрати разом
32,00грн.



8.Собівартість книжки(загальна)
8,00грн.



9.Повний пропрацьований (3 хвилини, помножені на кількість працівників)
12 хвилин



10.Виробництво продукції на пропрацьовано хвилину (кількість книжок ділена на кількість пропрацьовано хвилин)
4:12=0,33







(додаток 2)
Завдання для групи 1
1.підвищення технічного рівня
 - процес удосконалення технічної бази, ріст рівня якої досягається в результаті: удосконалювання засобів праці (упровадження прогресивної техніки, підвищення частки удосконаленого устаткування), предметів праці (застосування прогресивних видів сировини, матеріалів, енергоносіїв);
- раціонального використання сировини, матеріалів;
- механізації й автоматизації виробничих процесів.
Завдання для групи 2
2. Удосконалювання організації виробництва і праці.
Ця група факторів впливає на зниження собівартості в результаті спеціалізації виробництва,
удосконалювання організації праці й управління виробництвом, поліпшення матеріально-технічного постачання і побуту, ефективного використання часу робочих, скорочення зайвих витрат. Ріст обсягу виробництва дозволяє скоротити умовно-постійні витрати.




Сценарій заняття

(засідання  ШКП  «Грант»

з профорієнтації)

на тему

"На порозі вибору"


     Мета: розвивати навички самоаналізу та саморозвитку; активізувати побудову своєї життєвої перспективи, професійного майбутнього; зорієнтувати учнів на вибір профілю навчання.
      Обладнання: бланки анкет, висловлювання видатних людей, таблиця з переліком предметів з кожного профілю, таблиця "Особливості сучасного ринку праці".
Епіграфи:
"Розум полягає не тільки в знанні, але й вмінні застосовувати знання на
ділі" (Аристотель)
"Пізнай себе - і ти пізнаєш весь світ" (Народна мудрість)
"Читання робить людину знаючою, бесіда - винахідливою, а звичка
записувати - точною" (Бекон Френсіс)
План та хід заняття
        1.     Організація учнів.
Добрий день, дорогі учні! Рада привітати вас на виховній годині на тему "На порозі вибору".
Звичайно, нікому не дано з абсолютною точністю визначити своє майбутнє, та все ж кожному під силу намітити власний шлях, але для цього дуже важливо вивчити здібності, визначити орієнтири життєвих шляхів. Який обрати? З якою професією поєднати своє життя? У цих пошуках може стати в пригоді психологія.
2.     Мотиваційна тренінгова вправа.
Роздумуючи над питанням "Яким спеціалістом стати у майбутньому?" кожному з вас насамперед важливо досить чітко розставити пріоритети своїх загальних життєвих цінностей. Обрана професія повинна вкладатися в схему бажаних вами стилю життя, допомагати в досягненні мети. Для того, щоб зважити цю ситуацію, пропоную вам взяти участь у грі, яку можна назвати "Аукціон життя".
У кожного з вас на парті 10 жетонів, які під час гри будуть символізувати саме ваші зусилля, ваше здоров'я, тобто ваше життя. В процесі гри жетони можна обміняти на той чи інший лот, в якому буде запропоновано "2 товари". Але придбати можна щось одне. Свій вибір серед двох запропонованих альтернатив потрібно робити швидко. Максимальна кількість лотів - 10., але в них може бути різна вартість. Якщо ви використаєте всі жетони, то ви уже нічого не зможете купити. Назвіть товар, який ви готові . купити, напишіть на жетоні і відкладіть убік, як уже використаний. Перехід до наступного лоту означає, що попередній знято з торгівлі.

Перелік лотів

1
Гарна квартира чи будинок
(1 жетон)
Новий спортивний автомобіль
(1 жетон)
2
Відпочинок у будь-якому місці земної кулі на 1 місяць на двох (2 жетони)
Успішна кар'єра (2 жетони)
3
Стрімка політична кар'єра (2 жетони)
Можливість постійного самовдосконалення (2 жетони)
4
Якісна освіта (2 жетони
Підприємство, що приносить великий прибуток (2 жетони)
5
Міцна родина (3 жетони)
Всесвітня слава (3 житони)
6
Чиста совість (2 жетони)
Успіх за будь-яку ціну (2 жетони)
7
Матеріальне благополуччя (1 жетон)
Повага і визначення оточуючих (1 жетон)
8
Керувати і підкоряти (2 жетони)
Працювати в команді однодумців (2 жетони)
9
Стрімка кар'єра завдяки випадку (2 жетони)
Поступове сходження до успіху шляхом безперервного самовдосконалення (2 жетони)
10
7 додаткових років (3 жетони)
Безболісна смерть, коли прийде час (3 жетони)
3.     Тест під назвою «Профіль зацікавлень».
Метою цього тесту є краще самопізнання. Перед тобою – тест зацікавлень. У кожній клітинці таблиці подано дві професії. Твоє завдання полягає у виборі цієї професії, яку б ти охоче виконував. У кожній зі 100 клітинок слід зробити вибір, а вибрані професії  зазначити (обвести знак•” абоD”). Букви, якими позначені рядки та колонки, стосуються окремих груп/професійних сфер.
Після цього потрібно підрахувати результати.
У першій колонці (M) підсумовуємо зазначені символи „•” і додаємо до них підраховані символиD” з першого рядка. Отриманий результат записуємо у квадрат з правої сторонни аркуша. Так само робимо з іншими рядками та колонками.
Отримані цифри слід перенести до таблиці і вибудувати профіль зацікавлень, найкраще у вигляді колонок.
ТЕСТ: ПРОФІЛЬ ЗАЦІКАВЛЕНЬ



M

R

H

J

W

S

K

T

P

A



•M-

монтер             

D годинникар

касир
                         D
електромеханік

торгівля нерухомістю 
D радіомеханік

бібліотекар
D авіамеханік

вчительl
 D електрик
педагог ГПД
D механік precyzyjny

продавець
D сантехнік

таксист
D механік

фермер
D автомеханік

музикант
D монтер

M

R

електрик
D бухгалтер

бухгалтер
D працівник банку

офісний працівник
D математик

журналіст
 D бухгалтер

інженер
D вчитель математики
медсестра
D касир

гід
D вчитель математики

капітан корабля
D бухгалтер

муляр
 D працівник банку

скульптур
D вчитель математики

R

H

автомеханік
D працівник пошти

працівник банку
D продавець книг

продавець у магазині фарб
D касир

перекладач
D офісний працівник

стоматолог
D торгівля нерухомістю 

соціальний радник
 D покупець

переносна торгівля
D магазин «1001 дрібниць»
листоноша
D службовець

рибак
D продавець у магазині фарб

танцюрист у балеті
 D продавець риб

H

J

автомеханік
D перекладач

бухгалтер
 D редактор

продавець риб
D учитель української мови

письменник
 D політик

суддя
D  бібліотекар

священник
 D журналіст

політик
D письменник

далекобійник
D вчитель мови

лісничий
 D продавець книг

художник
D перекладач

J

W'

радіомеханік 
D вчитель

вчитель математики
D лікар

службовець
 D адвокат

продавець книг
 D аптекар

архітектор
 D ветеринар

допомога по дому (старшим особам)
D інженер

портьє в готелі
D науковець

пілот
 D суддя

садівник
D архітектор

композитор
D стоматолог

W

S

сантехнік
D професійник радник

учитель математики
Dсвященник

покупець
D педагог w świetlicy

політик
D соціальний працівник

аптекар
D вихователь в садочку

вихователька
D консультант центру зайнятості

офіціант
D допомога по дому
машиніст
D медсестра

будівельник
D вихователька

хімік
 D медсестра

S

K

механік
D офіціант

математик
 D політик

• prпрацівник пошти
 D перукар

вчитель мови
D портьє в готелі

лікар
 D переносна торгівля

санітар
D продавець

працівник молодіжного клубу
D екскурсовод

транспортник
D працівник бюро подорожей

тесля
D працівник молодіжного клубу

художник-рекламіст
D допомога по дому (старшим людям)

K

"f

коваль
D машиніст

працівник банку
D транспортник

магазин «1001 дрібниць»
D водій автобуса

вчитель української мови
D таксист

ветеринар
 D пілот

радник центру зайнятості
D водій pogotowia

допомога по дому (старшим людям)
D листоноша
водій автобуса
D капітан корабля

садівник
D дальнобійник

актор
 D керівник

T

P

електромеханік
D  лісник

вчитель математики
D тесля

продавець книг
D фермер

редактор
D лісник

науковець
D садівник

профконсультант
D муляр

працівник бюро подорожей
D садівник

керівник
D сажотрус

сажотрус
D рибак

поет
D будівельник

P

A

годинникар
D танцюрист балету

бухгалтер
D співак

касир
D художник-рекламіст

перекладач
D хімік

адвокат
D художник

вихователь
D музикант

перукар
 D поет

водій швидкої
D скульптор

лісник
D композитор

співак
 D актор

A


M -    механіка, ремесла (напр. коваль, тесля та ін.),
R - бухгалтерський облік,
H - торгівля та робота в офісі,
J -   мова – використання мови, перекладач, вчитель та ін.,
W -    професії, що вимагають вищої освіти,
S - громадська сфера, близький, теплий контакт з людьми,
K - контактування з людьми - „холодний" контакт,
T - транспорт, подорожі,
P - робота на свіжому повітрі,
A - креативність, ідеї, творчість.
Результат більше 15 означає велике зацікавлення даною професійною групою.
Результат між 10 та 15 означає зацікавлення даною професійною групою.
Результат між 5 та 10 означає, що дана професійна група не є надто цікавою.
Результат менше 5 означає відсутність зацікавлення даною професійною групою
(Джерело: Metody grupowego poradnictwa zawodowego. Kurs inspiracji (1998) W: Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego, Warszawa: Krajowy Urząd Pracy)

 4.  Запитання:
-         Який профіль вас зацікавив найбільше?
-         Які предмети цього профілю ви би хотіли вивчати поглиблено?
-         Які предмети, крім загальношкільних, ви би хотіли додатково вивчати?
5. Підсумок.
Таким чином, на виховній годині ми намагалися проаналізувати свої здібності та засоби їх реалізації в майбутньому професійному житті, та можливості їх розвитку в навчальному процесі.
Сподіваюсь, що наша розмова допоможе вам відповісти на запитання "Хто я?", і" Чого я хочу?"
Бажаю всім вам стати особистістю, яка багато знає, багато до чого прагне і обов'язково цього досягне.
Завдання на наступне засідання: підготувати презентацію (в електронному варіанті) «Моя майбутня професія».
                                                                                         (Соціальний педагог: Попович К.А.)

Сценарій розширеного засідання

ШКП «Грант»

з економіки

на тему

«Я - КЛІЄНТ БАНКУ»


Учні повинні знати: як обирати банк та вид вкладу; види послуг, що надають банки;
вміти: розраховувати розміри простого і складного від­сотків за вкладами у банк.
Мета: розвивати економічне мислення, вміння аналі­зувати, робити висновки; виховувати почуття відпові­дальності за прийняті рішення.
I.Економічна розминка (тест)
1.Ринок цінних паперів називається... (фондовим).
2. Прибуток від акції — ... (дивіденд).
3. Акція, що має фіксований %,... (привілейована).
4. Посередники, що працюють від імені клієнта і за його рахунок,—... (брокери).
5. Покупці цінних паперів — ... (інвестори).
6. Цінний папір, що засвідчує внесення коштів і під­тверджує зобов'язання емітента відшкодувати влас­никові номінальну вартість у визначений строк з виплатою %,— ... (облігація).
Учні проводять самоперевірку (або взаємоперевірку).
Мотивація діяльності учнів
Учитель. Покупка цінних паперів здатна приноси­ти значний доход, але є великим ризиком.
Якщо у вас є вільні кошти, то як ними можна розпо­рядитися, щоб отримати % і менше ризикувати?
Які банки є у нашому селі, районі, місті?
Чи доводилося вам, вашій сім'ї бути клієнтом банку? Коли?
II. Оголошення теми та завдань заняття. 
Які питання ви б хотіли розглянути?
Сьогодні ми працюємо разом і підготуємося до зустрічі з працівниками банку.
Пропоную: перший блок — теоретичний, другий — практичний.
Словник: банк, депозити, НБУ.
III.Мотивація діяльності
Усі наші біди — від напівосвіченості...
(Монтень)
Тема сьогоднішнього заняття допоможе краще орієнтува­тися в банківських послугах.
IV.Перший блок
1. Бесіда
Що ж таке банк? (Це підприємство, що купує і продає гроші як засіб платежу, це фінансова установа, що при­ймає внески і видає позички.)
Як ви розумієте вислів: «Банк — це таке місце, де вам позичають парасольку в ясний день, а потім вимагають повернути, коли починається дощ» (Р. Ферест).
2.  Повідомлення учнів «Історія виникнення банків»
Перші банки виникли з розвитком мануфактурного ви­робництва в італійських містах Венеція та Генуя у XIV-XV століттях, коли з'явилась потреба у посередницьких послугах для здійснення платежів. Слово «банк» похо­дить від італійського «banco», що означає «лавка, стіл». Ці «банко-столи» встановлювалися на площах, де йшла жвава торгівля товарами. Вона велася з використанням різноманітних монет, що карбувалися державами, міс­тами і навіть окремими особами.
Крім того, перші банки виконували операції зберіган­ня грошей і надавали позики, тобто були кредитними установами. У ХІІІ-ХІV ст. банківська справа набуває нового розвитку, що пов'язано з розширенням торгівлі. Центрами банківської справи стають Італія, Німеччина, Нідерланди, а потім із XVII ст— Англія.
Разом із кредитними операціями поступово набули розвитку і розрахунки з обслуговування вкладників. Розрахунки будувалися за принципом перенесення ко­штів з однієї таблиці (рахунка) в іншу. Кожен вкладник у банку мав свою таблицю з позначенням свого імені. Якщо клієнти здали на збереження свої вільні гроші у банк, то їм уже не потрібно було особисто платити: всі платежі за них виконував банкір, у якого були відомості про внесок. Кошти з таблиці одного вкладника перено­сили у таблицю іншого. Так створювалися найпростіші форми безготівкових розрахунків.
Зручності банківських операцій не могли не приверну­ти уваги ділових людей. Поступово банківська клієнту­ра розширювалася. Банки почали виконувати операції щодо складання договорів між клієнтами, виступати посередниками у торгових угодах. Для полегшення розрахунків банки випускали навіть банківські білети, що оберталися нарівні з повноцінними грошима.
Звідки походить слово «банк»? (Від італійського «bапсо», що означає «лавка, стіл»)
3.Економічне дослідження
Дайте відповіді на такі запитання:
Що таке депозит?
Які існують види депозитних рахунків?
У чому відмінність строкових депозитів і до запитан­ня? Де більший відсоток і чому?
4.Робота із картосхемами
№ 1. Операції банку
Розгляньте схему. Чому операції мають такі назви?
Наведіть приклад, які операції здійснювали члени ва­шої родини.
№ 2. Дворівнева банківська система
Чому банківська система називається дворівневою?
Чи згодні ви, що молодшим школярам для пояснен­ня банківської системи слід використати малюнок? Як би ви це зробили?
5.Повідомлення учнів про НБУ
У кожній країні є Центральний банк. В Україні — це Національний банк України (НБУ). Він був ство­рений у 1992 р. і діє на засадах Закону України про Національний банк України та інших законів. НБУ — центральний банк України, що включає обласні управ­ління та управління АР Крим. Вищим органом НБУ є Рада Національного банку. Усією поточною роботою керує Правління НБУ. Рада Національного банку роз­робляє основні засади грошово-кредитної політики та здійснює контроль за їх виконанням. Рада складається з 14 осіб, призначених терміном на сім років. Сім чле­нів Ради призначає Президент України, сім — Верховна Рада України. Правління НБУ через відповідні монетар­ні інструменти та інші засоби банківського регулюван­ня забезпечує реалізацію грошово-кредитної політики. Регіональні (обласні) управління НБУ розташовані в усіх адміністративних регіонах України. Вони стежать за роботою комерційних банків у своєму регіоні.
Функції Національного банку України
   Надання послуг комерційним банкам, так само, як комерційні банки надають їх громадянам і фірмам України.
   Відкриття депозитних рахунків. Комерційні банки зберігають резервні кошти на рахунках у Національному банку.
   Постачання готівки. Так само, як ви можете зняти готівку з рахунка у вашому банку, комерційні банки можуть зняти готівку зі своїх рахунків у НБУ.
   Безготівкові перекази (трансферт резервів). Коли окремі громадяни та підприємства здійснюють без­готівкові грошові перекази, комерційні банки роз­раховуються між собою також шляхом безготівкових переказів із власних рахунків у Національному банку.
   Надання кредитів. Комерційні банки, як і біль­шість підприємців, повинні час від часу вдаватися до використання позик. У цьому разі вони можуть звернутися до НБУ й отримати від нього резервний кредит.
   НБУ обслуговує поточний рахунок державної скарбниці, тобто рух бюджетних коштів. За домов­леністю з урядом Центральний банк розміщує уря­дові боргові цінні папери та фінансує урядові борги.
   НБУ має виключне право встановлювати правила поведінки банківської системи в Україні. Ці прави­ла призначені для забезпечення надійності й без­пеки діяльності організацій, які зберігають кошти вкладників.
   НБУ стежить за кількістю грошей в обігу, є емісій­ним центром української економіки.
      Які функції виконує лише НБУ? Коли він виник?
Другий блок
6.  Ознайомлення з послугами «Банку»
   Миттєві грошові перекази у гривні, доларах США, євро.
   Депозити (12 %, 14 %, 17,5 % річних у гривні; 8 %, 10 %, 12,2 % у доларах США).
   Кредити на потрібні речі (готівкою до 20 тис. до 2 років, безготівкові від 1 тис. на 1 рік).
   Програма для пенсіонерів та отримувачів соціаль­ної допомоги (відкриття та обслуговування поточ­них рахунків).
      В якому випадку ви чи члени вашої родини можуть стати клієнтами банку?
7.  Ознайомлення з формулами «простого відсотка» і «складного відсотка».
Банк «Джерело» пропонує:
а)      20 % річних;
б)      просту ставку;
в)      нарахування відсотків один раз на рік.
Упродовж одного року твоя сума збільшиться на Р + і,
тобто дорівнюватиме: 5 = Р + Рі = Р(1 + і), де / — річна
відсоткова ставка, п — термін вкладу, Р — сума вкладу, 5— сума через певний термін.
За методом простої відсоткової ставки кожен рік пер­винна сума збільшуватиметься на Рі. Тобто через два роки Р + Рі + Рі = Р(1 + 2/), а через п років Р(\ + пі)-
Дано:
ківський відсоток, щоб до 15-річчя сума на рахунку по­двоїлась.


Розв'язання
^ = 10 000(1 -ь 0,2) = 12 000
Відповідь: через рік отримаєш 12 000 грн.
Банк «Богатир» теж пропонує 20 % річних, але за схе­мою «відсоток на відсоток».
Наприкінці першого року ти отримаєш таку саму суму, як і в банку «Джерело». Але наприкінці другого року сума буде більшою, тому що збільшуватись на 20 % буде не первинна сума вкладу, а сума, яка нагромадилась на кінець першого року. Отже, загальна формула для року:
5 = Р(і + і)\
Відмінність у методах складного і простого відсотків полягає лише у тому, яка сума буде збільшуватися. За методом простого відсотка — первісна Р, за методом складного відсотка — попереднього року.
Дано:
Р= 10 000 Розв'язання
/ = 20%скл. 5 = Р(і + і)\
л=1рік       5 = 10 000(1 + 0,2)'= 12000:
// = 2 роки £ = 10 000(1 + 0,2)' = 14400.
5-?
Відповідь: через рік сума становитиме 14 400 грн.
V. Закріплення вивченого
— На кожній парті є аркуші, де записані проблемні питання. Давайте їх почитаємо і спробуємо дати відповіді.
1. Ювелірів прийнято називати першими банкірами, вони брали на зберігання у людей цінності. Чим тоді банки відрізняються від камери схову? (Тим, що в камері схову ви платите гроші за зберігання речей, а банк вам виплатить відсотки за зберігання ваших грошей.)
2.Чому перед тим, як видавати довгостроковий кре­дит і велику суму, солідний банк, як правило, ви­магає надання певних гарантій? (Це для того, щоб не втратити гроші і бути застрахованим від несподі­ваних обставин.)
3.Як залежить строк кредитів від розміру банківсько­го капіталу і позицій банку в діловому світі? (Чим більший капітал і стійка позиція в діловому світі, тим на довший строк видається кредит. Це прямо-пропорційна залежність. )
VI.    Оцінювання. Рефлексія
Чи на всі питання, які вас цікавили з теми, ви отри­мали відповіді?
Які питання залишилися?
VII.   Домашнє завдання
1.Написати твір-есе «Як обрати банк» (за бажанням).
2.Під час екскурсії дізнатися про послуги банку «Аваль» і підготувати запитання працівникам банку.
Твір-есе — це невеликий прозовий твір, що у довільній формі висвітлює особисте ставлення автора до пробле­ми. Визначається свободою стилю і жанру.
Приклад твору-есе
Як обрати банк
За роки незалежності в Україні виникло понад 230 ко­мерційних банків. Тому до цієї проблеми слід підходити виважено. Я вважаю, що необхідно звертати увагу [ на кілька питань. По-перше, наскільки банк надійний. По-друге, які саме послуги надає банк і на яких умовах. По-третє, чи зручне місце розташування банку для вас особисто.
За мізерні зарплати нині не купиш ні побутової тех­ніки, ні житла, ні авто. Моя сім'я, як і більшість ін­ших, з цією метою бере позички в банку. Я дізнався, що банк «Аваль» надає кредити для фізичних осіб під 27 % річних на залишок боргу, а «Мегабанк» під 12 % (обидва розташовані в центрі Золочева). Але чи до­статньо цієї інформації? Виявляється, що ні. Адже є ще комісійні, які слід сплатити при оформленні позики. В «Аваль» — це 9 % від суми, а в «Мега» — аж 20 %. Отже, слід обчислити, де буде вигідніше. Звичайно, тут відіграє роль і строк кредитування (чим на більший строк береш гроші, тим більше спла­тиш), і заробітна плата, бо від неї залежить сума позички.
Головне: обираючи банк, не поспішайте, думайте і об­числюйте.

Підсумок заняття. («Дерево рішень»)
Оголошення теми та завдань наступного засідання ШКП «Грант».

                                                   (вчитель економіки -- Гідора М.І.)




Сценарій заходу з ІКТ

на тему:
«РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ПРИКЛАДНИХ ЗАДАЧ

ЕКОНОМІЧНОГО ЗМІСТУ

ЗА ДОПОМОГОЮ ЕТ МS ЕХСЕL»



Мета: перевірити теоретичні знання учнів щодо:
   загального принципу розв'язування задач еконо­мічного змісту за допомогою ЕТ МS Ехсеl;
   формулювання проблем і постановки задач;
   побудови відповідних інформаційних моделей;
   уявлення про можливості використання глобальної мережі Іnternet для пошуку потрібної інформації;
Практичні навички:
   введення, редагування, форматування даних;
   використання формул та логічних функцій для об­числень при розв'язуванні прикладних задач еко­номічного змісту;
   навички побудови діаграм;
   створити умови для визнання власного та соціаль­ного значення навчальної діяльності для колек­тивного вирішення проблеми; створити умови для самовираження та творчої активності учнів; продо­вжити формувати навички роботи в групах, парах; виховувати гуманні стосунки між дітьми.
Обладнання: лист контролю, картки-завдання для ро­боти за комп'ютером.
Програмне забезпечення: МS Ехсel.
Форма проведення: заняття-бізнес-гра «Створення малого підприємства».
Співпраця та взаємодія під час роботи над проектом.
На початку вивчення теми було запро­поновано розділитися на 2 групи для створення власно­го підприємства. Учні отримали завдання. Їм заздалегідь був наданий масив теоретичних запитань та практичних задач, які вони повинні були опанувати до кінця вивчення теми.
У групах діти обрали директора майбутнього підпри­ємства, який одночасно був консультантом групи з пи­тань, які виникали. Також розглядались кандидатури на посади бухгалтера підприємства, головного бухгалтера, менеджера, менеджера з продажів.
Протягом теми діти повинні були зробити досліджен­ня, які допомогли б їм визначитися, які саме підпри­ємства вони будуть створювати, відшукати й обробити додатковий матеріал, придумати назву і девіз майбут­нього підприємства.

ХІД заняття
-- Добрий день, любі діти! Сьогодні в мене для вас є ма­ленький сюрприз. Ми з вами за 45 хвилин побуваємо у минулому, а потім зазирнемо у майбутнє. Ви здивова­ні? Але для нас не може бути нічого неможливого! Дивіться самі!
Демонструється презентація.
-- Ви знаєте, що сьогодні дедалі більшого розвитку отри­мує малий та середній бізнес, і, хто знає, може серед вас сидять майбутні підприємці, директори, бухгалтери, менеджери.
   Скажіть мені, будь ласка, можливо, хтось із вас уже визначився і мріє у майбутньому пов'язати свою професійну діяльність із бізнесом чи економікою?
   Як ви думаєте, які якості необхідно мати майбут­ньому бізнесмену, підприємцю?
   Які знання ви повинні отримати в шкільному клубі підприємства, щоби бути успішними в житті?
 (Відповіді учнів).
— Так. добре. І саме тому ми з вами сьогодні уявимо, що щасливе майбутнє настало, і я вам пропоную пере­вірити свої сили і знання у реальній ситуації. Сьогодні ви повинні будете відчути всю міру відповідальності пе­ред суспільством, один перед одним, бо ми створюємо два підприємства. Я беру на себе роль генерального ди­ректора, буду оцінювати вашу діяльність і допомагати у разі потреби, тобто за форс-мажорних обставин.
Презентація підприємств
Щоб розпочати бізнес, кожному підприємству потрібен уставний капітал. Грошей, я так розумію, у вас поки що, на жаль, немає, але є бажання і знання їх здобути. Тому я розігрую питання, за які ви можете отримати власну валюту і почати свій бізнес.
Питання для придбання стартового капіталу
1. Що таке електронна таблиця і яке її призначення? (5 000 економіксів)
2. Як позначаються стовпці і рядки в ЕТ? (5 000 еко­номіксів)
3. Як змінити ширину стовпця, висоту рядка в ЕТ? (5 000 економіксів)
4. Як увімкнути необхідні панелі інструментів в ЕТ? (5 000 економіксів)
5. Як зберегти книгу ЕТ? (5 000 економіксів)
6. Як увести в клітинку дані? Як відредагувати дані в клітинці? Яке призначення клавіші F2 в ЕТ? (5 000 економіксів)
7. Яке призначення кнопки АВТОСУМА? (5000 еко­номіксів)
8. Як розграфити таблицю? (5 000 економіксів)
9. Що відбувається під час копіювання формул в ЕТ? (5 000 економіксів)
10.Як вилучити стовпець чи рядок із таблиці? (5000 еко­номіксів)
11.Що таке Сценарій? (10 000 економіксів)
12.Яке призначення МАЙСТРА ДІАГРАМ? (10 000 економіксів)
13.Який загальний вигляд має функція ЯКЩО? (10 0000 економіксів)
14.Як виконати копіювання формули? (10 000 еконо­міксів)
Робота в групах (навчальний «мозковий штурм»). Початковий капітал приблизно 45 000 економіксів.
1.Скласти бізнес-план і обгрунтувати свої подальші дії. Для отримання відомостей про сучасну вартість товарів чи послуг звернутися за довідковою інфор­мацією до Іnternet.
2.Скласти таблицю закупок.
Назва товару
Вартість
Кількість







Теоретичні питання
1. За допомогою якого інструменту ЕТ ви підрахували кількість товару?
2. Як саме працює інструмент ЕТ Сценарій?
3. Індивідуальна робота за комп'ютером (робота в парах).
Менеджер




Скласти електронний прайс-лист, в якому передбачити такі параметри: назва, покупна вартість, продажна вар­тість, якщо відомо, що продажна вартість вище покуп­ної на 28 %.
Прайс-лист
Назва товару
Покупна вартість
Продажна вартість




Теоретичні питання
1. Які типи даних опрацьовують в ЕТ, який тип даних у нашому випадку?
2. Як увести в клітинку дані?
3. Як відредагувати дані в клітинці?
4. Яку формулу потрібно внести до таблиці, щоб під­рахувати продажну вартість товару?

Менеджер з продажів
Користуючись створеною таблицею продажів, скласти таблицю «Графік продажів», побудувати діаграму графі­ка продажів за тиждень, а також діаграму відношення збутих товарів.


Товар 1
Товар 2
Товар 3
Товар 4
Товар 5
Понеділок





Вівторок





Середа





Четвер





П'ятниця





Субота





1.Які є типи діаграм?
2.Для чого використовуються стовпцеві діаграми?
3.Для чого використовуються кругові діаграми?
4.Як отримати назву діаграми та підпис даних діаграми?
Бухгалтер
Скласти відомість нарахування зарплати для робітників фірми, які мають одну з трьох категорій: 1, 2, 3. Денна тарифна ставка залежить від категорії так:
   120, якщо категорія = 3;
Ставка =  150, якщо категорія = 2;
    80, якщо категорія = 1.

Протягом тижня працівники зайняті однакову кількість днів. Податки становлять 21 %.
1. Яку функцію ЕТ потрібно використати, щоб нара­хувати зарплату за даними умовами?
2. Який загальний вигляд має функція ЯКЩО?      


Головний бухгалтер
Розрахувати прибуток від продажів, якщо відомо, що про­дажна вартість вища за покупну на 28 %. Передбачити введення таких параметрів: назва, кількість проданих одиниць, покупна вартість, продажна вартість, прибуток від продажів. Знайти загальний прибуток від продажів усього товару.
Назва
Кількість
Покупна вартість
Продажна вартість
Прибуток





1.     Яке призначення кнопки АВТОСУМА?
2.     Що відбувається під час копіювання формул в ЕТ?
3.     Які засоби автозаповнення таблиці ви знаєте?
4.     Яку формулу потрібно внести до таблиці, щоб під­рахувати прибуток?

Директор
Підрахувати чистий прибуток підприємства.
Прибуток
 від продажів
Затрати
на закупку
Фонд
заробітної
плати
Чистий
прибуток




1. Як підрахувати чистий прибуток підприємства?
2. Як розграфити таблицю?
3. Як задати колір клітинки, шрифту?
4. У чому суть автоматичного переобчислення в ЕТ?
Підсумок уроку
Робота в групах
Підготувати звіт про роботу вашого підприємства, дати відповіді на запитання.
1. Яким був ваш стартовий капітал?
2. Яку суму ви витратили на закупку товарів?
3. Який прибуток від продажів ви отримали?
4. Який чистий прибуток ви отримали?
5. Як ви розподіляєте свій чистий прибуток?
6. Оцініть роботу вашого колективу.
Я вітаю вас з першим кроком у майбутнє і впевнена, що на­справді ви будете успішними у цьому житті людьми, бо ви показали різноманітні знання. Але, зазираючи у майбутнє, я точно знаю, що попереду нас із вами чекає велика робо­та, бо ви тільки-но відкрили завісу невідомого. Наступного заняття ми з вами значно поширимо свої знан­ня з цієї теми і з багатьох інших. Все тільки починається...
Дякую за участь.
Директорів підприємств я прошу зібрати листи конт­ролю і надати звіти.









 





Як досягти успіху!





Немає коментарів:

Дописати коментар